Arama Kutusu

Blog & Instagram Fotoğraf Tüyoları : Düz (Flat) Zemin Fotoğrafçılığında 9 Püf Nokta

blog-instagram-fotograf-tuyolari-duz-flat-fotografcilikta-9-puf-nokta
Blog instagram fotograf tuyolari duz flat fotografcilikta 9 puf nokta

Düz çekim veya düz zemin fotoğrafçılığı da denilen son zamanların ve bir blogger olarak benim de en sevdiğim fotoğraflama şekli, hem Instagram için hem de konusu ne olursa olsun yazdığımız bloglar için mükemmel bir görsel ziyafet sunuyor. Blog yazmak, sadece iki tane kozmetik ürününün tanıtımını yapmak, oyun oynamak gibi görülmemeli. Çünkü görünmeyen tarafta bahsi edilmeden uğraşılan ve detaylarıyla boğuşturan bir dizi iş daha demektir. Tabii bunu blogunu önemseyenler ve iyi fotoğraf karesi ve konu içeriğini dolu dolu yazmaya sebat eden sabırlı bloggerlar için söylüyorum. Yoksa çıtı pıtı bloglar için mesele dahi edilemez.

Düz Çekim Fotoğrafları Nasıl Çekilir? En İyi Pozlama Nasıl Verilir? Fotoğraf Stillerindeki Püf Nokta Nelerdir? Güzel Bir Instagram Akışı Oluşturmak İçin Neler Yapabilirsiniz? sorularının cevaplarını 9 tüyoyla derlediğim bu yazımda bulabilirsiniz.



Instagram dünyası artık coştu da coştu. Hatta neredeyse, çektikleri fotoğraf stilleriyle ikonik hale gelen ünlü instagrammerlar, kahve ve kitap çekimleriyle başlayan maceralarına reklam çekimlerine kadar vardılar. Özellikle yabancılarda düz zemin çekimleri, artık profesyonel meslek olarak görülüyor ve hatta bu tarz fotoğraflar 20$ ve üzerine kare başına satılıyor. Blog yazarlarının Instagram'ı daha güzel kullanarak okuyucu ve ilgi çekmek üzerine pozladığı bu tarz fotoğraf kareleri, günümüzün öyle modası haline geldi ki dizi oyuncularının, mankenlerin, şarkıcıların da Instagram fotoğraflarında zaman zaman bu modanın akımına uğradıklarını görüyoruz. Modayı onlar mı bize sunarken, Instagram sayesinde biz de onlara mı sunar hale geldik.


Temiz ve modern bir arka planda; latte kahveler, kupalar, çikolatalar, kekler, kitaplar ve bunların kuşbakışı çekimleri, Instagram'ın bu tarz çekimlerdeki ilk dikkat çeken karesi oldu. Daha sonra ise bloggerların sayesinde, bu çekimlerle tanıtılan ne ürünse (makyaj malzemeleri, giysiler, çantalar...vs), düz bir zeminde göz alıcı konseptle çekilmeye ve çekildikçe de sevilmeye başlandı. Fotoğrafların daha iyi çıkması için benim de uyguladığım bir takım püf noktaları var.


En başta kameranız güzel olmalı. Ben DSLR makinesi hâlâ kullanmıyorum. Aslında kullanmam gerekir ama bana hem angarya iş (lens değiştirme bile benim gibi miskine fazla) hem de oradan oraya taşıması zor geliyor. Dijital makinelerin iyisinin de bir DSLR ile yarışabildiğini biliyorum. Tabii ultra hafif ve kullanımı da ultra kolay, lenslerinin değişmesine gerek kalmayan, tüm bunların üstüne de uçuk rakamların ödenmeyeceği hayalimdeki bir DSLR makine çıkarsa, neden olmasın? Iphone gibi telefon çekimleri de, fotoğraflara eskisinden daha iyi karşılık verdiği için akıllı telefon ile de yapılabilir ama hiçbir şey iyi bir fotoğraf makinesinin yerini tutamaz.

Düz çekimleri, kozmetik dünyasında kullanmayı çok seviyorum. Kozmetik ürünlerin düz zeminde yığılı şekilde yakın çekimleri, fotoğraf karelerine çok iyi karşılık veriyor. Yanına kahve kupanızı, moda dergilerinizi, dekor çiçeklerinizi ve daha fazlasına kadar pek çok öğeyi ekleyebiliyorsunuz.


blog-instagram-fotograf-tuyolari-duz-flat-fotografcilikta-9-puf-nokta
Blog instagram fotograf tuyolari duz flat fotografcilikta 9 puf nokta

  Düz Çekim Fotoğrafçılığın Püf Noktaları : 


1- Bir Tema/Konsept Oluşturun

Bir zeminde birden fazla makyaj ürününü yan yana dizip görüntü almaktansa farklı hikayelere dönüştürün. Yani örneğin, düz zeminde oluşturacağınız pozun bir havası olmalı, "seyahat sırasında yanıma aldıklarım" veya "tatil makyajım" veya "bugünün kullanılanları" veya "baktıkça ferahlatan mavi renkli cilt bakım ürünlerim" gibi. Eğer siz hiçbir temaya değindirmeden sadece kozmetik ürünlerinizi göstermek için gösterirseniz, bu fazla ilgi çekici olmaz ve beğeni ve yorum satın alma gafletine düşebilirsiniz. Gaflet diyorum, çünkü Instagram'ı yatırım aracı olarak görenlerin çoğunluğunda olduğunu gözlemliyorum. Paranız size kalsın, beğenileri  en doğal şekilde doğru adımlarla alın. Temasız fotoğraf çekmeyin. Ne olursa olsun, fotoğraflarda bir temanız olsun ve bu temayı temsil eden ürünleri seçin. Seyahat fotoğrafları çekiyorsanız kullandığınız kozmetik ürünlerin yanına cüzdan, saat, pasaport, güneş gözlüğü gibi ufak ayrıntıları ihmal etmeyin. Oluşturacağınız temayı izleyicinize taşıdığından emin olun.


2- Instagram Temalarından İlham Alın

Bir üstte bahsettiğim temadan daha farklı bir temanın püf noktası da, meşhur Instagram temaları. Bunlar kompozisyon temaları değil, tamamen filtre temaları. Yani daha net açıklamak gerekirse, VSCOcam gibi en ünlü filtre aplikasyonu olan programla oluşturulan temaları bulabilirsiniz. Bunun için yapmanız gereken çok basit, Pinterest sitesine girip arama bölümüne "instagram theme" yazmanız olacaktır. Böylece arama sonucunda karşınıza VSCOcam filtrelerinin oranları çıkacak. Hangi kontrast oranıyla, hangi filtresiyle yapıldığı paylaşılan pinlerin üzerlerinde yazılır. Bu şekilde siz Instagram'daki tüm paylaşımlarda aynı filtreyi, aynı standart oranları kullanırsanız bir bütünlük ortaya çıkar. Yüksek takipçili moda ikonları bütünlük olarak fotoğraflarını sunmakta. Laf aramızda, çok da havalı durmakta. Instagram'ı sadece o an paylaşılan kare olarak değil, bir bütün sergi olarak görenlerin bu filtre bütünlüğünü keşfetmesi gerekebilir. Bütünlük Instagram hesabınıza hem hava, hem de ifade katar.


3- Kuş bakışı Çekim Yapın, Ürünleri Yüksekten Çekin!

Yüksekten ateş ederseniz, düzlüğe daha iyi hedeflersiniz. Kuş bakış çekimleri her zaman daha iyi sonuç verir. Düz zeminde biraz yüksekte kalmalısınız. Ürünleri fotoğraf makinenize zoom yapın ama siz hafif bir yükseklikte kalın. Genelde çoklu fotoğraf çekimleri yapıyorum, her gün 1 tane çekmektense zaman kısıtlığından dolayı iki üç seferde fotoğraf çekimlerimi yapmaya çalışıyorum. Böyle olması biraz yorucu oluyor. Örneğin masaya ürünleri koyup, biraz yüksekten sürekli çekmek bir süre sonra zor gelmeye başlıyor. Ben de evdeki minik merdiveni kullanıyorum ve çok rahat ettim. Hani şu yüksek mutfak dolapları ve perdeler için kullanılan bir iki basamaklı tahta merdivenler. Oradaki basamaklara hafif oturarak fotoğraf çekmek benim için kurtarıcı oluyor. Siz de bu şekilde rahatınızı düşünerek kuş bakışı fotoğraflar çekebilirsiniz.


4- Renk Uyum Dengesi

Nasıl ki makyaj yaparken renk dengesi önemli, fotoğraf çekimlerinde de aynı özen olmalı. Hangi rengin hangi renkle gittiğini ya öğrenin ya keşfedin. Mesela ben sizinle bu konudaki tüyomu paylaşmak istiyorum. Güzide görsel şölen yapısına sahip Pinterest'i açıyorum, (üye değilseniz Pinterest size acımasız davranır, birkaç görselden sonra illa ki üye olmanızı ister, bu yüzden baştan üye olmanızı tavsiye ederim) ve arama kısmına aynen şu iki kelimeyi yazıyorum. "Colour Palette" Böylece Pinterest bana muhteşem renk uyumlarını istemediğim tonlara kadar karşıma çıkarıyor. Orada bu konuyla ilgili sayısız renk paletlerini rahatlıkla bulabiliyorum. Mesela lila rengiyle neler yaratabilirim, nasıl bir uyum yakalayabilirim? İlla pembeyle mi desteklemeli? Boğar mı boğmaz mı gibi soruların cevaplarını, hazırlanan görsellerle anlayabiliyorum. Grinin yanına uçuk hardal sarısı yakıştığını görmek iyi bir gözlem. Bu sayede pozladığım ürünlerin yanına hangi renkli eşyalar alabilirim veya fotoğrafın filtre rengini nasıl renkte yapabilirimin cevaplarını alıyorum. Düz zemin çekimlerindeki ürünler benzer bir renk paletini izliyorsa, o fotoğraf karesi çok daha güzel hava veriyor.


5- Büyük Parçalarla Küçük Parçaları Birlikte Kullanın, Etki Dozajını Arttırın

Mesela siz o gün ne giydiğinizi Instagram hesabınızdan güzel bir fotoğrafla paylaşmak istiyorsunuz. Düz yatay çekimler kozmetik gibi moda çekimlerinde de bir hayli trend. Yere atılan kazaklar, jeanler, şapkalar ile kombininizi farklı bir stille sunabilirsiniz. Ama o kare içerisinde hem büyük parça jean, hem büyük parça kazak, hem şapkalar, hem ayakkabılar hem ceket parçalarını birlikte kullanmak inanılmaz kalabalık duracaktır. Neyi neden sunduğunuzu izleyiciniz anlayamaz hale gelecektir. Onun yerine ufak bir poz tüyosunu kullanın. Büyük parçalarla küçükleri kombinleyip deklanşöre basın. Diyelim ki kot pantalon kullanacaksınız, onunla eş değil, ondan daha küçük bir parçayı beraber kullanın, mesela şapka gibi. Atkı kullanacaksanız makyaj çantası, cüzdan gibi ondan daha küçüklerle kombinleyin. Makyaj çantası kullanacaksanız, ruj, rimel, far gibi ondan daha küçüklerle kombinleyin. Böylece büyük-küçük parçaların beraber oluşturduğu uyumu yakalayacaksınız demektir.


6- Arka Planın Sade ve Temiz Olması

Zor renkler yerine, arka planın sade olması sizi rahatlatır. Genel olarak beyaz arka fonlar çok daha işlevsel ve temiz bir seçenek olmasına rağmen yılın modası mermer ve ahşap gibi arka tasarımları da kullanabilirsiniz. Ülkemizde yapı marketlerinde ve online sitelerde satılan Alman markası Dc-Fix yapıştırmalı duvar kağıtlarından, fotoğraf çekimleriniz için 1 adet edinebilirsiniz. Dc-Fix çeşitlerinde mermer, tuğla, tahta gibi pek çok dizayn var. Bu tarz farklı desenleri iyi biçimlendirmeniz gerekir çünkü ürünleri yiyebilir. Yani karışıklık yaratabilir. Arka fonda beyaz kağıt ürünleri daha dikkat çekici hale getirip ilginin onda toplanması sağlayacağı için daha çok negatif alan kalır. (Fotoğrafçılıkta Pozitif Alan ve Negatif Alan konumlandırması vardır. Pozitif Alan, çektiğiniz fotoğrafın konusunu yansıtır, Negatif Alan ise ürünün odağında olmayan boş kısımlara denilir)


7- Negatif Alanları Daha İyi Kullanmak

Bir üstteki maddenin sonunda Negatif Alan ve Pozitif Alan'dan bahsetmişken bu tüyoyu da eklemeden geçmek istemedim. Fotoğrafları çektikçe bazı tüyoları kendiniz keşfediyorsunuz ve konu hakkında araştırdığınızda bunun esaslı bir teknik olduğunu öğreniyorsunuz. Negatif Alan'ı öğrenmem bu şekilde oldu. Düz çekimlerde en sevilmeyen durum karışıklıktır. Bu karışıklığın giderilmesi için daha fazla boş ve temiz alan olması gerekir. Arka planda beyaz boş alanlar, çekilen fotoğrafın etkisini daha da fazla arttırır. Bu yüzden negatif alanları iyi kullanmalı, karışıklıktan uzakta tutularak fotoğraf kompozisyonuna aktarılmalı. Hem böylece çok fazla efor sarfetmeden kolay ve zahmetsiz bir stil yaratabilirsiniz.


8- Doğal Gün Işığı

2-3 ev arasında ara ara mekik dokuduğum için, gün ışığında fotoğraf çekmek benim için her zaman mümkün olmayabiliyor. Bu engeli aşmak adına, Light Box diye satılan büyük ışıkları masa zeminini aydınlatsın diye satın aldım. Satın aldığım yer Fotografium diye bir siteydi. Siteden hiç memnun kalmadım. Her şey satana kadar. Size satanan kadar süper ilgi, süper hız. Ama aldığınız yüksek fiyatlı kocaman ürünlerde sorun olduğunda ortadan pırrrr tüyüyorlar. 770Lira verip satın aldığım Lightbox ikilisinin ayak kısımları olsun, büyük başlıklı kısımlarının geçiş yerleri olsun her şeyiyle bir sorunlu geldi. Neyse ki fotoğraftan anlayan bir arkadaşımdan rica ettim de, eğe büke doğru hale getirdi. Bir daha hiçbir kuvvet beni Fotoğrafium gibi saçma bir siteden (ki site her aşamada ne kadar güvenilir, hızlı ırt zırt olduğunu söylüyor) alışveriş ettiremez. Lightbox kullanımı gerçekten rahat ve konforlu. Gri ortam hooop bir anda aydınlanıyor ve fotoğraftaki ışık gücü yükseldikçe çektiğiniz karenin foto kalitesi de âdeta tavan yapıyor. Ama hiçbir yapay ışık, gerçek doğal güneş ışığının verdiği etkiyi veremiyor, veremez de. En kaliteli fotoğrafçılar bile bilir ki, gün ışığının fotoğrafa kattığı güç başkadır. Bu yüzden de olabildiğinde güneşten faydalanmaya çalışmak daha iyi karar. Bu demek oluyor ki, evinizde en güneş alan yere konumlanacaksınız veya gün ışığı bolken dışarıda da fotoğraflar çekmeye çalışacaksınız veya cafe, restaurant gibi yerlere gittiğinizde Instagram fotoğrafı çekmeyi planlıyorsanız en bol pencereli yere geçip arada fotoğraflarınızı çekeceksiniz. Doğal ışıkta çekilen fotoğraflar, en az düzenlenmeyi isteyen fotoğraflardır. Mümkün olduğunca parlak pencereler!


9- Açılar, Açılar, Açılar

Fotoğrafı hangi açıdan çektiğiniz çok önemli. Kendimden örnek vermek istiyorum. Blog yazmaya başladığım ilk dönemde ürün fotoğraflarını normal normal çekiyordum. Daha sonra yakın çekim olayında daha iyi durduğunu keşfettim ve rujlara, farlara olabildiğince yakın çekim yapıyorum ama üstten. Açıyı değiştirdiğimde daha şahane fotoğrafların çıktığını gözlemledim. Üzerinde çalıştığınızda kendi doğru açınızı bulabiliyorsunuz ve bu fotoğrafın güzelliğine de haliyle yansıyor. Hatta bunun teknikleri de var. Bazen kareyi ızgara gibi bölümlere hayali ayırmak ve en sağa ürün almak gibi farklı metotları da var. Bunları fotoğrafçılık öğretileri diye Google'da yazarak ve sinema fotoğrafçılığı şeklinde farklı şekillerde taramalar yaparak bu konu hakkında daha uzman diliyle yazılmış örneklere ve hatta Youtube videolarına bakabilirsiniz. Youtube'da Kutay Kösem'i takip ediyorum ve çok faydalandığım öğretileri mevcut. O tarz uzman fotoğrafçıların Youtube sayfalarına Türk-yabancı fark etmeden takip edebilir ve birçok ayrıntıyı öğrenebilirsiniz.




18 yorum:

  1. Yine bilgilendirici bir post ♥ Teşekkürler . Ürün fotoğrafı çekmeyi renklerle oynamayı çok seviyorum ancak instagram'dan o kadar soğudum ki bakasım bile yok! O kadar emekle çektiğim fotoğrafların 60 kişinin beğendiğini görünce direk çıkıyorum! Sanırım tek bir konsept yapıp galeriyi ona göre oluşturmak lazım ancak çeşitliliği çok sevdiğim için 1000 aşkın fotomu silemiyorum. OOoo çok doluymuşum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ohoo instagram'da benden az takipçili ve beğenili olamazsın :) Bana bakarak moral bulmanı tavsiye ederim ^^ Çok merak ederek yüksek beğeniler ve takipçi olanlara arada göz atıyorum, zaten yarısından fazla yabancı abi ablalar çıkıyor, yok Arap, yok kaslı siyahiler bilmem ne, hepsi fake. Veya 1-50 paylaşım arası fakerlık kokan kilitli profiller :) Ben paramı ego uğruna çarçur etmeye karşıyım, markalar zaten ilgi gösteriyor içerik kalitemle, bu bana yeter diye düşünüyorum. Konsept ve filtre bütünlüğünü ben de çok istiyorum ama dediğin gibi çeşitliliği çok seviyorum. O konuda biriz demek ki <3

      Sil
    2. :)) ego savaşları :))

      Sil
  2. Kalemine sağlık, fotoğraf gerçekten blogun en önemli kısmı. En az içerik kadar değerli..

    YanıtlaSil
  3. Fotoğraf çekme konusunda başarısızlığımın farkındayım :( yazıyı okurken de oldukça aydınlandım.
    Gün ışığından ben de faydalanamıyorum bu da fotoğraf çekme becereiksizliğime ekleniyor. Işık için bütçe ayırmaya çalışayım.
    Yazının linkini kaydettim ara ara gireceğim aşamalar esnasında.
    Paylaşım içim çok teşekkür ederim.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bloga ilk zamanlar çektiğim fotoğraflara şimdi baktığımda, ne kadar özensiz ve ne kadar çirkin çekmişim diyorum. Silesim geliyor hatta. Ama kendini fark etmek, daha iyisi olmak için uğraşmak harika bir his, çoğu bloggerın bu konuya daha özen göstermesinden yanayım, çünkü ilk çekim merkezi fotoğraflardır, yakında resmen birer fotoğrafçı olup çıkacağız :)

      Sil
  4. Emeğinize sağlık.. çok faydalı bir yazı kesinlikle..

    YanıtlaSil
  5. yine çok faydalı bir yazı olmuş eline sağlık :)

    YanıtlaSil
  6. Çok faydalı, çok profesyonel bir yazı olmuş bayıldım! Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tatlı yorum için ben teşekkür ederim :)

      Sil
  7. Bu sanirim son zamanlarda okudugum en faydali blog yazisi oldu cok tesekkurler! Bir suru fotografcilik bloglari okudum bu ipuclarini vermiyordu :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenilmesine çok sevindim :) <3

      Sil
  8. Gerçekten çok faydalı bir yazı, bazı kısımları benim için her ne kadar kafa karıştırıcı olsada :)) zaman içinde çözerim sanırım. Ellerine sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fotoğraf çektikçe ve hele bir de özen gösterdikçe ister istemez daha iyisini yapmaya uğraşıyor, bu süre zarfında da yeni ilerlemeler kaydediyorsunuz, eminim blog işine önem veren her yazar istedikten sonra en iyilerine de imza atar :)

      Sil