Arama Kutusu

Şekeri Nasıl Bıraktım?

şeker,şekeri birakmak,şekeri bırakma yontemleri

Şekeri Bırakmak



Şeker ve tatlıya düşkün bir Miskin Kek olarak, şekeri bırakma serüvenimi paylaşacağım. Çünkü bu benim için tarihi bir adım. Ne kadar düzenli beslenirsem besleneyim veya sporu hayatıma ortak edeyim, şekeri bırakamadığım için döktüğüm emeğinin tam karşılığını alamıyordum.


Şeker zehrin en tatlı hali bildiğiniz gibi.Sağlığıma takıntılı halde dikkat etmesem de,sağlığım ve görünüşüm benim için mühim. Hatta görünüşü arka plana alalım, sağlık en önemlisi. Şeker hastası değilim, çok şükür ki böyle bir olayım yok. Fakat neden bana zarar verdiğini bile bile bu tatlı zehiri kendimi enjekte edeyim ki dedim kendi kendime ve sağlıklı beslenmenin en önemli adımını atmış bulundum.


Rafine şekeri terk etmeyi ertelemek için, uzun süre esmer şeker kullandım. Çok farkı olmadığını yeni öğrendim.. Televizyonu asıl muayenehanesi olarak gören(!) meşhur doktorlardan duyduğum "Esmer Şekeri Kullanın" uyarısını dikkate almıştım. Tıpkı moda gibi, bu doktorlarımız da sürekli fikir değişikliği yapıyorlar. 5-10 sene önce bir furya başlatılmıştı : "Karbonhidratlarla proteinleri bir arada tüketmeyin ve tabağınızda hem patatesi hem eti aynı anda bulundurmayın" şeklinde besinlerde bir ayrımcılık göz ederek gündeme oturan kanun oluşmuştu. Fakat şu anda önerilen ve tavsiye edilen "Tabağınızda çeşitliliğe önem verin, patates yanına eti, yoğurdu, yeşilliği beraber tüketin".


Sağlıklı beslenmeyi kendime edindiğim prensip doğrultusunda, ister istemez "doktorların" bu önerisini dikkate alıyorum. Ama gördüm ki, birinin dediğini diğeri yalanlıyor veya yanlış uygulama olduğunu altını basa basa söylüyor. Son zamanların en meşhur doktorların, bir zamanlar tv programlarından silindiği, sonra yeniden gündeme gelişi bu tutarsızlığın en güzel ispatı aslında.


Yok Dukan, yok Karatay, yok o yok bu... Bunların hiçbirisi benim aradığım olamadı. Uygulayanlar çok sayıda var ama ben sağlığıma uygun bulmadım. Doktorum da benimle aynı fikirde. Şekeri bırakmayı sadece "diyet rutinime ekleyeyim" fikri ile sonuçlandırmak veya sırf x kişisi söyledi moda oldu şeklinde uygulayayım istemiyordum. Ömrüm boyunca uzakta kalmak en harikası dedim ve işe koyuldum. Adım adım başladım bu işe. İşte sizler için, insanlık adına küçük ama benim hayatım adına BÜYÜK adımımı nasıl başardığımı anlatacağım. Sonuçta bu bir alışkanlığı kırmak. Hep demezler mi diyet için "yediklerinizi değil, alışkanlıklarınızı değiştirip hayat tarzınızı belirleyin" diye. İşte benim yöntemlerimle şekeri bırakmak :



şeker-şeker bırakma-gunluk sut



1) Birden Bire Bırakmayın, Yavaş Yavaş Bırakın : Çayı şekersiz içemezdim. Öyle alışmıştım çünkü. Günde çok fazla çay içmiyorum ama içtiğim çaydan ne diye boşa kalori ve zehir alayım ki sırf tadı uğruna? Bu soruyu sormamla birlikte, 2 şekerli içtiğim çayı 1 şekerliye düşürme kararı aldım. Bu durum çay keyfimi de düşürüyor ama neyse ki sıfırlamıyor diyerek kendimi biraz avutmanın sakıncası görmedim. Bir süre, çayı 1 şekerli tükettim. Sonrasında yarım ölçü. Giderek ise daha azına alıştım. Bir çay kaşığını şekere bulayıp kalanları kullanmaya başladım. Arada da Splenda Tatlandırıcı Tablet kullandım. Ve sonuç : Artık çayı şekersiz içebiliyorum ve çayın gerçek tadının müptelası oldum. Meğer çayın kendi aroması ne kadar güzelmiş, ne kadar güçlüymüş! Bunun farkındalığıyla birlikte, siyah çaydan hariç bitki çaylarına merak saldım. Günde 1-2 fincan da bitki çaylarımdan içiyorum. Aldığım aroma zenginliği ile lezzet duygumun genişlediğini hissediyorum. Üstelik ister siyah çay olsun ister diğer bitki çayları, hem sıcak hem soğuk tüketebiliriz. Ben sürahi dolusu buzlu yeşil çaya bayılıyorum mesela.


2) Kahvekolik İseniz, Şeker Yerine Daha Bol Süt Kullanın : Kahveyi seviyorum. Fakat şu 3ü1 arada tarzı zıvırlardan kurtulmanız lazım. Onlar gerçek bir kahve aroması bırakmıyor bile damakta. Kahvemde şekerin kattığı o alıştığım yumuşak tadı yakalamak için, süt kullandım. Ama sütü bolca kullandım. Üstelik sadece kahvemde değil, çayımda da süt kullandım. Bir İngiliz kraliyet ailesinin havasında takılan bu sütlü çay fikri, baştan farklı ama zamanla aromatik gelmeye başladı. Sizlere önerim, günlük süt almanız. Günlük sütler, diğerlerinden daha güçlü aromada oluyor hem de daha taze. Ben marketimden ola ki günlük süt bulamıyorum, son zamanlarda yoğurtları, peynirleri ve sütlerini çok beğendiğim firma olan MLife organik sütlerini alıyorum. Bazen yağsız tercih ediyorum bazen yağlı. Sonuçta günde 15 litre süt içmediğime göre, yağından cüzzam görmüş gibi kaçınmıyorum. Üstelik yağı sıfırlamak vücut dengesini bozar. A,D,E ve K vitaminlerinin emilimi konusu var bir de, yağda eriyen vitaminler için günlük tükettiğimiz yağı sıfırlamamalıyız.


3) Tatlı Krizlerinde Bir Alternatif : Tarçınlı Elma! Canım tatlı bir şeyler çektiğinde, en güzel yöntemim elma dilimlerine tarçın serpip yemek. Benim tatlı isteğimi çoğu zaman alıp götürüyor. Tarçın bildiğiniz gibi, vücudumuzun kan şekerini düşürüyor. O tatlıya duyduğumuz kazınma hissini alıyor. Elma ile uyumu şahane. Zaten elma da meyve şekeri (Fruktoz) barındırdığı için, şeker isteğimiz büyük ölçüde yok oluyor. Bu yöntem benim zor zamanlarımın kurtarıcısı.


4) Şeker Yerine Bal Kullanın : Özellikle keklere düşkünlüğümle, nasıl daha sağlıklı kekler yapabilirim sorusuna cevaben bal olayını keşfettim. Sadece kek değil, çoğu tatlıda bal veya pekmez kullanmak daha karlı bir iş. Elbette balı, en organik halinde satın almanızı tavsiye ederim. Ben direkt üreticisinden alıyorum. Osmanlı mutfağında şeker yokken o kadar nefis tatlılar balla yapılıyorsa, biz neden yapmayalım ? Ben keklerimi artık balla yapıyorum ve son derece nefis oluyor. Bunun yanı sıra yulaf, bal ve kuru yemişleri harmanlayıp fırına vererek de sağlıklı abur cuburumu yapıyorum.


5) Kendinizi Cezalandırmayın : Hayat bir denge oyunudur. Benim felsefem bu. Tatlı ile de aramı böyle tutmaya özen gösteriyorum. Şeker hastalığınız varsa bu ölçüyü en güzel doktorunuz belirleyecektir. Benim mottom ise "Neyi değil, ne kadar yediğiniz önemli" Bir önceki söylediğim yöntemlerin işe yaramadığı durumlarda kendimi cezalandırmıyorum. Ufak bir kek molası veriyorum veya bir dilim baklava veya çikolata. Özellikle reglde , "Dünya bir zahmet dursun ve bana bir Nutella getirsin" isteğime gem vuramıyorum. Bunun için de kendimi zorlamıyorum. Unutmayın 1'i de 1, 1000'i de 1. Az yediğiniz şeylerden daha çok keyif alırsınız. Tatlının azı harika bir aroma bırakır damağınızda, ama 150 tane yemek o lezzet sihrini yok eder. Kendinizi cezalandırmayın, sadece sınırlayın.


şeker-şekeri birakmak


18 yorum:

  1. şu yazdığın 1. paragraf varya işte o benim tüm hayatımın özeti. valla bu post çok işime yaradı. özellikle tarçınlı elma tavsiyen çok mantıklı canım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım faydasını görürsünüz, ben çok faydasını gördüm :)

      Sil
  2. Canım günlerdir kafamı kurcalayan,beni rahatsız eden şeker kullanımı ile igili harika bir paylaşım olmuş.Günde en az 6 kupa çay içiyorum ve hepsi iki şekerli.Tükettiğim bisküvi ve tatlılarda şekeri de eklersek neden iki kiloyu bunca koşuşturma içinde veremediğim çıkıyor ortaya.Umarım bende bir yerden başlayabilirim azaltmaya :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ufak ayrıntılar büyük fark yaratır, ben de öyle oldu,bir bir azaltmayla oluyor her şey :)

      Sil
  3. çok güzel bir yazı olmuş :) bende çayı kahweyi şekersiz içiyorum 5 yıl falan oldu ama yanında kek pasta yemeye dewam ^^ balla kek olayını ben kekin üstüne sürerek yiyiyorum irade 0 :D içine koymak daha sağlıklı deneyelim güzel fikir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Ben uyguluyorum ve faydasını çok gördüm, tavsiye ederim :)

      Sil
  4. Selam canım çok güzel bir yazı olmuş:) özellikle yaza girdiğimiz şu son dönemlerde hepimizin fazlalık sıkıntısı var:D kışın büyütülen totolar yazın gelir bizi tırmalar:D 1,5 yıldır düzenli diyet yapan biriyim ve sağlıklı bir şekilde rahat 18 kilo verdim. Şu sıralar karatayı uyguluyorum çok memnunum:) öpüyoruuum:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O denli büyük kilo vermen harika bir durum! Tebrik ederim seni :)

      Sil
  5. Ben de bugünlerde şekeri azaltma çabasındayım..
    kefir i de tavsiye ederim hem tok tutuyor hem faydalı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kefir, çok duydum. Önerinizle birlikte edineceğim hemen :) Teşekkürler

      Sil
  6. dediklerine aynen katılıyorum. Ben dükan, karatay gibi sıkı kurallı diyetler uygulayamayanlardanım.

    Tatlı isteğimi bir tarçınsever olarak sadece elmanın değil arada sırada muzun üzerine falan da serpip gideriyorum kesinlikle hem lezzetli hem de sağlıklı bir alternatif.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben tam bir elmacı olduğum için, elma diye söyledim. Çoğu meyveye olur esasında. Ama muzu da deneyeceğim en kısa zamanda :) Teşekkürler

      Sil
  7. söylediklerinin hepsini insülin direnci olan biri olarak uyguluyorum o kadar faydalı yazmışsın ki doktorlar bile bu kadar faydalı bilgiler vermiyor çoğu arkadaşın okumasını uygulamasını isterim bende günlük yaşantımda hergün bir elma muhakkak yerim tarçınlı roibos çayım vardır sanada tavsiye ederim harikadır...ayrıca proteinler bende dengeli şekilde bir listem var metabolic balance kan tahlili sonucunda vücudumun hangi hastalıklara meyilli olduğu çıktı ve o listenin dışındaki hiçbir besini tüketmiyorum çok da sağlıklıyım son 6 aydır şeker falan da kalmadı gittim doktora bitmiş dedi.senin bilgilerinde kendi listeme yaptığım beslenme düzenine paralellik gördüm buda benim doktorumla senin açıklamaların arasında tutarlı birşey diğer arkadaşlarında dikkatini çekerim bu konuda.bırakmış olmanıza çok sevindim şeker ve tatlı gıdalar tam bir zehirdir kendi kendimizi zehirliyormuşuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımı faydalı bulduğunuza çok sevindim. Önerilerinizi ve yorumlarınızı dikkate alacağımdan emin olabilirsiniz. Şeker zehrin ta kendisi, tamamen çıkarırsak hayatın çok daha tatlı yanını keşfederiz :) Sevgiler

      Sil
  8. Çok faydalı bir yazı olmuş canım.
    Bende çayda kahvede şekeri çıkardım hayatımdan.
    Tarçın fikri çok iyi gerçekten uygulayacağım :)
    Teşekkürler Miskin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faydalı bulduğunuza çok sevindim :)

      Sil
  9. Yazı için teşekkürler. Ben de pcos, insülin direnci eşliğinde hayatıma devam ederken aynı dertlerden muzdarip bir arkadaşımın önerisiyle (ki kendisi şekeri bırakıp gluteni azaltarak ve de spor yaparak iki ayda onsekiz kilo vermiş birisi) that sugar film'i izledim. İzledikten sonra şekerden tiksinmemek ne mümkün. Şimdi kendimi ruhsal olarak hazırlama sürecinde de sürekli bir şeyler okuyorum internetten de. Sevindim yazınıza rastladığıma. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. That Sugar belgeselini ben de izleyeyim, merak ettim :) İlk zaman zor kırmıştım şimdi baya alıştım, çalıştığımdan dolayı arada hazır gıda alıyorum, örneğin diyet bir krakerde bile belirli bir şeker var, onları bile dikkatli almaya çalışıyorum, onun harici şekeri hiç direkt almıyorum artık, o kadar tazelenme hissi yaratıyor ki, mutlaka yaşamanızı ve bedeninizin bu zindeliği tatmanızı isterim :) 21 gün diş sıkınca, vücut alışkanlığını kırıyor. Faydalı bulduğunuza sevindim, sevgiler

      Sil